Kluven mamma

Varför är jag sån veleröv? Att jag alltid ska snappa åt mig och analysera, kan jag bli bättre på ngt vis? Ska jag göra annorlunda? Och allt som oftast är det ju MITT FEL! Suck.. Hela livet verkar va en lärdom. Jag står dock fast vid att jag hellre lär mig nu som ung än sitter där efter 60 och undrar varför jag inte visste detta som ung. Jag lär mig vad som är vitkigt i livet och vad som bör städas bort.
 
Just nu är jag i lite dilemma med mina tankar ang förskolan. Jag har nu blivit heltids sjukskriven pga mitt skov och därmed ser jag till att Hedda får va lite mer på dagis och naturligtvis gör jag det till största del för hennes skull. Inte bara att hon får komma dit o leka utan också för att hon utvecklas och lär sig saker. Ska hon gå hemma med mig blir hennes tid inte alls lika rolig som den hade varit på dagis. Jag har behövt vila ofta nu, bearbetar mkt och väntar fortfarande på svar och det är ngt mer i kroppen som inte stämmer.
Jag frågade om jag fick ha tiden halv åtta till fyra på hedda. Jag lämnar oftast halv åtta men hämtar henne efter mellis efter två. Att jag vill ha tiden fyra är för att jag har rätt till det och om jag har en dålig dag vet jag att jag får återhämta mig innan jag hämtar.
Till svar fick jag att de tycker det räcker att ha tiden tre, inte mig emot men formuleringen satte griller i huvudet på mig. "Ja vi ser ju till Heddas bästa (ja det hoppas jag verkligen!?) och tycker att hon är ju fortfarande så liten, det blir för länge med kl fyra.." Direkt känner jag mig som en dålig mamma. Ser inte jag till Heddas bästa då? Hedda är mitt allt, självklart vill jag att hon ska må bra!! Bäst av oss alla!!
Är det så att Hedda inte trivs och mår dåligt av dagis står min sjukdom självfallet tillbaka och Hedda stannar hemma med mig men hon vill ju va där?!
Jag kommer inte hämta henne tre om det nu inte krisar men själva uttrycket fick mig att känna mig kass.
Det va som i somras när vi pratade semester och vi skulle ha henne hemma 4 veckor. Sen tyckte vi att hon skulle få gå halvtid resteramde sommar iaf så hon fick leka, hon saknade dagis. Då svarade de "Barnet mår ALLTID bäst av att va hemma med sina föräldrar!"
Gör jag då det sämsta för Hedda som lämnar henne halvtid? Fattar inte... Eller ser dem till DERAS bästa och får mindre att göra?
 
Idag väntar läkarbesök och provtagning. Imorgon kommer svaret på det.
Handling står också på schemat, i helgen blir det PajParty så jag måste handla hem div ingredienser ;)
 
Btw, känner mig rätt "pigg" idag :)
 
Chilli dilli på er!


Kommentarer
mia

Jag har också hamnat i dilemma angående förskola och ifrågasatt mitt eget omdöme som mor. Theo ÄLSKAR förskolan.Han mår inte alls bra om han hade fått såsa rundor hemma på heltid. ur fan kan folk tänka så skevt! Som du skriver, hade jag märkt att Theo mått dåligt av skolan hade jag gjort ALLT för att han skulle få slippa gå där! "För barnets bästa" har jag fått höra både på jobbet och skolan. Min chef tyckte jag skulle gå ner i tjänst för Theos bästa trots att min man alltid slutade tidigare än mig ändå! Skit i vad folk säger Anna! Jag tycker försklan är alla barns rättighet. Och stackars de barn som inte får vara delaktig i gemenskapen de har där och gå miste om allt de lär sig. Förskola är inte bara barnpassning! Du vet bäst vad din dotter behöver

2013-04-11 @ 15:59:07
Nathalie

Då har jag 3 barn som det är väldigt synd om Mia då inget av mina barn går på förskolan. Förskolan är en institution instiftad för att Sveriges befolkning ska ha möjlighet att förvärvsarbeta utanför hemmet. Skollag och läroplan ska reglera den pedagogiska verksamheten så att den är utvecklande för barnen- dock står ingenstans att barnen inte skulle utvecklas UTAN förskolan. Tvärtom visar studie på studie att barn under 3 år inte har något behov av en förskoleverksamhet för sin utvecklings skull, vare sig emotionellt, socialt, motoriskt eller intelektuellt. Däremot är små barn beroende av trygghet, trygga vuxna runt sig och att få vistas i små grupper där deras behov av kontakt och närhet tillgodoses. Ser förskolan ut så? Nej, det gör den inte. Vygotskijs teorier om inlärning i social kontext med andra väger tungt, dock var inte tanken att den sociala inlärningen ska ske i grupper på 20-23 barn med 3 vuxna som ska möta alla dessa barn. En studier som publicerades 2006 påvisar att grunden för all utveckling är relationsbaserad, dvs barnets utveckling är beroende av vilka relationer han eller hon kan skapa med sina jämnåriga. I detta relationsbyggande krävs återigen en stor närhet av vuxna för att hjälpa de små barnen att hitta strategier för att utveckla ett empatiskt förhållningssätt. Om man inte får denna hjälp riskerar istället djunglens lag att ta över, de starkare utövar sitt övertag på de svagare osv. Här gror grunden för exkludering och marginalisering. Finns denna tid i förskolan till ett ultimat relationsarbete? (Ihrskog, 2006).

Jag ser inte på något sätt hur det skulle vara synd om mina barn som inte får ta del av förskolans verksamhet, varför skulle jag som förälder inte kunna tillgodose mina barn i sin utveckling?

Var och en väljer själv, vi har valt att inte använda oss av förskolan i nuläget. Jag respekterar de som väljer att lämna sina barn i förskolans verksamhet, men jag förväntar mig också att man kan se saken från ett annat perspektiv och inte klankar ner på oss som väljer att själva ta hand om våra barn. Samhället är en mångfald av olika värderingar, tur är väl det annars hade dynamiken uteblivit? Dock upplever jag det magstarkt och provocerande när ytterligheten av det handlar om att barn kommer till skada för att man inte väljer att följa de normativa värderingar som finns.

2013-04-12 @ 08:58:46
mia

"Dagis" var nog upp byggt på det sättet att det handlade om barnpassning medan föräldrarna skulle kunna jobba. Jag ser förskolan som så mycket mer. Jag menar mer att det hade varit synd om min son om han ej fått gå till skolan och jag tycker det är synd om barn om möjligheten till att få gå på förskolan kommer dras in för de som ej har jobb/sysselsättning. ALLTSÅ ATT REGERINGEN inte tillåter möjligheten.
Nu vill jag inte att Annas blogg ska bli en debatt hörna...och alla får ha sin egen uppfattning. Trevlig helg

2013-04-12 @ 17:00:52
Anna

Jag inser att detta är ett hett ämne att diskutera. Jag tycker det är så olika: Nathalie, du har ju tre barn som har stor glädje av varann. Sen har ni ju haft dem på dagis, ett dagis som inte va alls bra. Jag tror säkert de har det toppen hemma istället! Du hittar på mkt och går på öppna förskolan etc.
Jag talar utifrån min och min familjs situation. Hedda tycker det är så kul med dagis, hon vill dit! Jag märker att hon är ett socialt barn som behöver få stimulans på det viset. Jag är dessutom rätt sjuk i mellanåt och då är både hon och jag i behov av dagis. Jag behöver återhämtning och hon behöver få komma iväg och leka med andra BARN, det behovet jag aldrig kan tillfredsställa.

Klart att allt är individuellt!

2013-04-12 @ 20:20:02
URL: http://heddassyskon.blogg.se
Anna

Och... Jag reagerade mest på fröknarnas sätt att formulera sig. Kändes som de inte tyckte JAG såg till Heddas bästa, vilket jag alltid gör!!!

2013-04-12 @ 20:21:28
URL: http://heddassyskon.blogg.se
Maria

Hej Anna!

Tycker att du gör rätt i att lämna om Hedda trivs så bra!!!! Spelar ingen roll att du går hem sjukskriven, för att det är precis vad du är SJUKSkriven och behöver tid att må bättre! Hade varit lite mer själviskt att ha dottern hemma i din situation mot både dig och henne. 1. Du får ej vila och har mindre ork. 2. Hon får inte rätt stimulans då hon verkar så social. 3. Det är alltid bra för små/stora barn att vara med andra barn och leka och inte bara leka och umgås med vuxna.

Utifrån vad jag läser på din blogg så tycker jag att ni gör ett fantastiskt jobb och att du vill lämna till kl 16 betyder bara att du vill det bästa för henne! Vila dom timmarna hon är på förskolan så är du lite piggare när ni hämtar :-) :-) lycka till med allt och stå på dig! Ingen ska behöva få bestämma åt er och dagen Hedda har en dålig dag och vill hem tidigare så får dom faktiskt ringa dig.

Kram

2013-04-13 @ 08:27:31
URL: http://Mariavm.blogg.se
Nathalie

Anna: Min kommentar var inte riktad mot dig, utan mot värderingen att det är synd om barn som inte får vistas i förskolan- i jämförelse med den tunga forskning som finns på ämnet och som jag själv är mycket intresserad utav eftersom det är mitt yrke.

Att barnen inte är på förskola beror inte på att vi inte var nöjda eller att det inte fungerade optimalt, däremot ett ställningstagande som jag gjort utifrån de värderingar som grundas på den kunskap jag har tagit till mig. Framförallt tycker jag det är fantastiskt roligt.

I din situation handlar det om att du är sjuk- det är aldrig något jag skulle få för mig att lägga en värdering i. Det var inte min mening att det skulle uppfattas så!
Som sagt- jag blir provocerad av åsikten att det är synd om barn som inte får vistas på förskolan och i dess verksamhet. Förskolan är tack och lov mer än barnpassning idag än vad den var innan läroplanen gjorde sitt intåg. MEN.... Vi föräldrar är kompetenta nog att tillgodose våra barn, lita på er egen förmåga som är väldigt stor.


Givetvis behöver barn leka med andra barn, utan lek i samspel sker ingen utveckling. Det jag menar är att detta kan ske utanför förskolans ramar utan att barnen på något sätt skulle ta skada

2013-04-13 @ 18:39:09
Anna

Min dotter älskar sitt dagis och pratar om att åka dit på kvällen fast hon vart där på dagen, hon frågar varje dag på helgen också. Är helt övertygad om att hon inte skulle va på samma nivå utvecklingsmässigt om hon inte gått på förskolan det senaste året! Nu ska jag jobba natt i 8 veckor vilket kommer innebära att hon går mellan 6.30-16.30 tre dagar i veckan! Hemska hemska vi föräldrar är va? Nej knappast, Lowa kommer jubla! :)
Försök släpp deras ord! Du har rätten att ha henne där och det borde de inte ifrågasätta överhuvudtaget!

2013-04-13 @ 19:46:00
Malin

Lyssna inte på dagis Anna! Dom vet inte ditt barns bästa, det vet du❤

2013-04-16 @ 20:46:02


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

heddassyskon.blogg.se

Januari 2013 blev jag gravid efter lång hormonbehandling och allt vad det innebär, vilken lycka -enäggstvillingar!! Lyckan va kort, började blöda samma dag som vi fick skåda hjärtat slå. Med två veckors mellanrum försvann de, en efter en. Efter skrapning och bearbetning är vi nu igång igen - mot ett syskon till vår Hedda!

RSS 2.0