Starkare än starkast!

Läser och förhoppningsvis lär..

Pacing går ut på att jag nu gör ett "schema" och skriver upp allt jag gör, hur mkt tid det tar, hur mkt symtom jag har i skattning mellan 0-10.
Eftersom symtomen ofta kommer med fördröjd verkan så kan jag se tillbaka på dagarna och se vad som gör mig dålig.
Jag kan då minska eller utesluta vissa saker. På så vis hoppas jag på att slippa mina dippar.
I 14 år har det varit "push och crash", nu får jag ställa om. Sätta tid på hur mycket energi jag ska lägga var.
Hur mycket tid jag klarar utanför hemmet i form av socialt liv, handling, andra ärenden.
Hur mycket klarar jag städa i sträck? Hur mycket vila behöver jag? Allt för att få ett stabilare liv.

Det står också mycket om att acceptera sin faktiskt allvarliga sjukdom som är väldigt handikappande.
Det jobbar jag mycket med, men bryr mig alldeles för mycket om att bevisa för ANDRA hur jag mår.
Andra kommer aldrig kunna förstå..
De förstår inte att jag har fel på tre stora viktiga funktioner i min kropp. Nervsystemet, immunsystem och endokrina system. Jag har hormonell obalans, dålig syreupptagning osv.
Hur mår du efter ett maraton? Slut i kroppen? När du ligger med feber och varje del i kroppen ömmar, ljud och ljus kan fara så långt åt helvete det går och andningen är tung..? Hur länge pallar du dras med det?
Känner du för att va trevlig och tillmötesgående då? Känner du för att ställa dig och laga mat, tvätta, le och ställa upp för omgivningen?
Låt mig dippa, låt mig gråta.. Jag är inte skör, jag är tusen gånger starkare än en "frisk" människa som bär på det här, dag in och dag ut..
Det har INGET med psyket att göra, som jag så länge fått höra.. Och blivit stämplad för!


Jag ska reda ut det här.. One way or another..



Kommentarer
Sofia

USch ja, det är inget roligt alls att leva med kroniska sjukdomar, jag jobbar ju mycket med patienter som måste lära sig energibesparande metoder för att klara sitt dagliga liv, det är en kamp, jag ser dem kämpa varje dag, så på något sätt kan jag förstå hur du har det just nu och den kampen du för just nu, jag hejar iallafall på dig och skickar positiv energi via datorn! kramar!

2013-04-18 @ 10:17:41
URL: http://www.finafiias.blogg.se
mia

jag kan tänka mig känslan när du fick detta besked och att det faktiskt finns hjälp och stöd i form av denna information du hittat nu. Att du i 14 år gått i ovisshet och tvingats puscha dig själv till saker som egentligen varit omöjliga med tanke på din skukdom. Lycka till med din planering av ditt "energi konto"

2013-04-18 @ 16:02:14


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

heddassyskon.blogg.se

Januari 2013 blev jag gravid efter lång hormonbehandling och allt vad det innebär, vilken lycka -enäggstvillingar!! Lyckan va kort, började blöda samma dag som vi fick skåda hjärtat slå. Med två veckors mellanrum försvann de, en efter en. Efter skrapning och bearbetning är vi nu igång igen - mot ett syskon till vår Hedda!

RSS 2.0